Miejsce:
on-line
Typ:
Szkolenie
Tryb:

Cel

Celem szkolenia jest omówienie najważniejszych zagadnień z zakresu podatku VAT w kontekście (nie)typowych problemów pojawiających się podczas rozliczania podatku VAT przez jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki organizacyjne. Specyfika działania jednostek samorządu terytorialnego wymaga szczególnej ostrożności.

W trakcie szkolenia przedstawione zostaną praktyczne aspekty rozliczania VAT odnoszące się do konkretnych zdarzeń występujących w JST takich jak, np. opodatkowanie VAT opłat przekształceniowych i odszkodowań z różnych tytułów, .

Program

Wykładowca: Andrzej Malenta

Program kursu (8 godzin wykładowy):

  1. Zakres opodatkowania podatkiem VAT:
    • Czynności opodatkowane VAT w JST w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, kiedy JST występuje jako organ władzy publicznej, a kiedy jako podatnik VAT?,
    • Działalność gospodarcza w JST na gruncie VAT,
    • Zdarzenia (nie)podlegające opodatkowaniu – kary umowne, odszkodowania. Jak odnieść się w praktyce do opodatkowania tego typu należności?,
    • Transakcje, których kwalifikacja może rodzić problemy – obsługa (usługi) stołówki szkolnej, świadczenie usług opiekuńczych przez gminne domy opieki społecznej, dzierżawa nieruchomości będących własnością JST, eliminacja i unieszkodliwianie azbestu, wynajem rowerów miejskich i inne,
    • Dokumentowanie otrzymywanych opłat z tytułu realizacji zadań publicznych i ich wpływ na rozliczenie VAT,
    • Grupa VAT w JST – czy jest możliwa?
  2. Zasady odliczania podatku VAT:
    • Zakres prawa do odliczenia i termin do odliczenia podatku:
      • z wykorzystaniem bezpośredniej alokacji,
      • przy użyciu metody proporcjonalnego odliczenia
      • czynności nie dające prawa do odliczenia,
      • zakres ograniczeń w prawie do odliczenia,
    • Finansowanie zakupu z dotacji i realizacja projektów unijnych, a odliczenie.
    • Praktyczne przykłady odliczenia podatku VAT w gminach m.in.:
      • z tytułu poczynionych inwestycji, w tym inwestycji zaniechanych,
      • w związku z wniesionymi aportami,
      • w związku z obrotem nieruchomościami.
    • Realizacja inwestycji infrastrukturalnych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego a kwestia odliczania VAT.
    • Kwalifikowalność podatku VAT w przypadku ubiegania się przez jednostki samorządu terytorialnego o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych,
    • Wytyczne MF w zakresie kwalifikowalności VAT,
    • Stanowisko Komisji Europejskiej w sprawie kwalifikowalności podatku VAT,
  3. Zasady ustalania i odliczania za pomocą pre-proporcji i proporcji:
    • Jak obliczać prewskaźnik – czy uwzględniamy dotacja, subwencji itp?,
    • Czy pre-proporcja zwalnia podatnika z obowiązku obliczania proporcji?,
    • Szczegółowe sposoby obliczania pre-proporcji – rozporządzenie dedykowane dla jednostek samorządu terytorialnego, a konieczność stosowania go w praktyce – orzecznictwo NSA,
    • Korekta roczna, korekta wieloletnia – jak korygować proporcjonalnie odliczony VAT od inwestycji,
    • Sprzedaż w trakcie okresu korekty, zmiana przeznaczenia i jej wpływ na odliczenie, nieodpłatne przekazanie inwestycji do zakładu lub spółki – wpływ na odliczenie VAT,
    • Zmiany w rozliczaniu proporcji od 1 lipca 2023r.,
  4. Prawidłowe rozliczenie VAT – najważniejsze zagadnienia:
    • Wpływ dotacji na podstawę opodatkowania VAT,
    • Czynsz najmu/dzierżawy i opłaty za media,
    • Korekta obrotu – rozliczenie faktur zmniejszających i zwiększających podstawę opodatkowania,
    • Szczególne przypadki ustalania podstawy opodatkowania – dostawa gruntu czy też prawa użytkowania wieczystego, opłata przekształceniowa.
    • Moment powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT m.in. określenie momentu wykonania usługi i dokonania dostawy towarów, usługi rozliczane okresowo, usługi budowlane, media.
    • Fakturowanie:
      • autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury, jako podstawowe warunki prawidłowego fakturowania,
      • informacje obowiązkowe na fakturze i ich wpływ na odliczanie VAT,
      • odsprzedaż usług – zasady refakturowania na przykładach,
      • podzielona płatność w VAT i Biała Księga Podatników,
    • Zwolnienia z opodatkowania – bieżące stanowisko KAS w kwestii zakresu stosowania zwolnień z opodatkowania w JST,
  5. Praktyczne problemy związane z JPK VAT:
    • Nowe obowiązki związane z prowadzeniem ewidencji VAT,
    • Dodatkowe wymogi znakowania faktur – czy dotyczą one również jednostki samorządu terytorialnego?,
    • Sankcje za nieprawidłowe wypełnienie deklaracji – jak się bronić?
  6. Dyskusja ze słuchaczami – pytania i odpowiedzi

Dodatkowe informacje

Szkolenie hybrydowe
Udział możliwy w formie stacjonarnej lub on-line.
Wybór formy szkolenia w chwili zapisu.

Szkolenie stacjonarne.
Cena obejmuje: udział w kursie, autorskie materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch.
Zajęcia odbywać się będą w O/O SKwP w Warszawie w godzinach 9:00 – 16:00.

Szkolenie on-line.
Uczestnictwo w szkoleniu on-line wymaga wcześniejszej opłaty.
Przed szkoleniem otrzymają Państwo:
  • dostęp do spotkania video z wykładowcą za pośrednictwem programu/aplikacji Microsoft Teams.
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej.

Szkolenie trwa 8 godzin wykładowych realizowanych w ciągu dwu dni szkoleniowych i składa się z sesji video z wykładowcą:

  • Sesja video I 9.00 – 10.30
  • Sesja video II 10.45 – 12.15
  • Sesja video III 12.45 – 14.15
  • Sesja video IV 14.30 – 16.00
Wymagania techniczne
  • komputer z kamerą i głośnikiem,
  • stabilny dostęp do Internetu
Płocka 17 lok. 25
01-231 Warszawa

tel. 885 305 645


PKO Bank Polski S.A. 31 1020 1156 0000 7402 0007 5119