Miejsce:
on-line
Typ:
Szkolenie
Tryb:
Szkolenie krótkie (9:00-16:00)

Program

WykładowcaLuiza Pieprzyk – specjalista ds. podatków

Program kursu (8 godzin wykładowych):
  1. Obowiązek wystawiania faktur w 2021 roku – kiedy i na jakich zasadach?
    • Zmiany w fakturowaniu VAT od 2021 – stan bieżący na dzień szkolenia.
    • Jakie zdarzenia gospodarcze powodują obowiązek wystawienia faktury?
    • Kiedy nota kiedy faktura?
    • Podmioty zobowiązane do wystawiania faktury.
    • Kiedy podatnik obowiązany jest do wystawiania faktur?
    • Kiedy faktura kiedy paragon?
    • Faktura wystawiona na rzecz osoby fizycznej niebędącej podatnikiem.
  2. Rodzaje faktur w obrocie gospodarczym – kiedy i jakiego dokumentu użyć właściwie?
    • Faktury dokumentujące sprzedaż w transakcjach krajowych:
      • Dokument oznaczony FAKTURA VAT.
      • Faktury VAT-MP – metoda kasowa.
      • Faktury i dokumenty wewnętrzne.
      • Faktury korygujące.
      • Noty korygujące.
      • Duplikaty faktur.
  3. Jakie dane i terminy musi zawierać faktura VAT aby nie narażała na sankcje i kary z kks?
    • Obowiązkowe dane faktury.
    • GTU na fakturach?
    • Data wystawienia faktury.
    • Numeracja faktur.
    • Dane sprzedawcy i nabywcy na fakturze.
    • Nazwa podatnika i nabywcy – pełna czy skrócona?
    • Adres podatnika.
    • Numer identyfikacyjny sprzedawcy i nabywcy.
    • Data transakcji.
    • Nazwa (rodzaj) towaru lub usługi.
    • Rabaty (opusty lub obniżki cen) na fakturze.
    • Faktura przy różnych stawkach VAT.
    • Wyrazy „metoda kasowa” na fakturze.
    • Wyrazy „odwrotne obciążenie na fakturze”.
    • Symbol PKWiU/CN na fakturach – najważniejszy aspekt dowodowy na trudne czasy.
    • Numer rejestracyjny pojazdu samochodowego na fakturze.
    • Pieczątka i podpis sprzedawcy na fakturze.
    • Adnotacje na fakturze.
    • Faktury uproszczone.
    • Kurs waluty obcej.
  4. Faktury elektroniczne – zasady oraz zalety i zagrożenia stosowania.
    • Co powinna zawierać e-faktura i kiedy należy ją wystawić – cechy  faktury elektronicznej.
    • Akceptacja nabywcy na otrzymywanie e-faktur.
    • Sposoby zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury – UWAGA! Omówienie regulaminu i procedur obowiązujących w firmach.
    • Bezpieczny podpis elektroniczny.
    • Umowa w sprawie EDI.
    • Pozostałe sposoby zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury (metody kontroli biznesowej i rozwiązania informatyczne).
    • Forma faktury korygującej i duplikaty e-faktur.
    • Pojęcie „wystawienia” i „otrzymania” e-faktury.
  5. Terminy wystawiania faktur a termin dostawy towarów i wykonania usługi.
    • Ogólne terminy wystawiania faktur.
    • Warunki dostawy INCOTERMS!
    • Wykonanie usługi czy data z protokołu zdawczo-odbiorczego?
    • Zasadniczy termin wystawienia faktury.
    • Faktury zbiorcze – zasady wystawiania.
    • Kiedy najwcześniej można wystawić fakturę?
    • Szczególne terminy wystawiania faktur.
    • Usługi budowlane i budowlano-montażowe na rzecz podatników i osób fizycznych.
    • Dostawy i druk książek drukowanych, gazet, czasopism na rzecz podatników i osób fizycznych.
    • Dostawa i dystrybucja energii, usługi telekomunikacyjne, komunalne, najmu, dzierżawy i leasingu oraz stałej obsługi prawnej i biurowej itp.
  6. Zaliczka w dostawie towarów i świadczeniu usług – zasady fakturowania.
    • Jak dokumentować otrzymane zaliczki?
      • Kiedy dokumentujemy otrzymane zaliczki?
      • Jakie elementy powinna zawierać faktura zaliczkowa?
      • Kiedy wystawiamy fakturę końcową?
      • Kiedy rozliczamy fakturę końcową?
      • Kiedy można zrezygnować z wystawiania faktury końcowej?
      • Czy można wystawiać zerową fakturę końcową?
      • Czy trzeba wystawiać fakturę zaliczkową, jeżeli towar został wydany w miesiącu otrzymania zaliczki?
      • Jak potraktować zaliczkę wpłaconą przez klienta bez uzgodnienia ze sprzedawcą?
      • Czy opłatę rezerwacyjną należy uznać za zaliczkę podlegającą VAT?
  7. Jak rozliczać otrzymane faktury zaliczkowe?
    • Faktury zaliczkowe otrzymane przed wpłatą zaliczki.
    • Faktury zaliczkowe wystawione 30 dni wcześniej przed powstaniem obowiązku podatkowego.
    • Błędy w fakturach zaliczkowych i wpływ na podatek naliczony.
    • Korygowanie i anulowanie faktur a poprawność rozliczeń VAT.
    • Korekta podatku należnego – zasady rozliczania.
    • Podstawa prawna w dyrektywach i ustawie o VAT – zmiana elementów ceny.
    • Skonto, Opusty i obniżki cen.
    • Zwrot zaliczki lub towaru, rabaty towarowe.
    • Potwierdzenie odbioru faktury korygującej.
    • Brak obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.
    • Terminy rozliczenia faktur zmniejszających VAT, gdy nie ma potwierdzenia odbioru.
    • Kursy walut na fakturach korygujących.
    • Faktury zmniejszające i zwiększające VAT.
    • Termin rozliczenia faktury korygującej.
    • Zasady korygowania w przypadku zmiany stawek VAT.
    • Korekty z powodu błędów i zdarzeń bieżących.
    • Korekty zmniejszające i zwiększające wartości na fakturze pierwotnej.
    • Korekty z obowiązkiem otrzymania potwierdzenia odbioru i bez obowiązku.
    • Ważne elementy wynikające z ustawy VAT dotyczące korygowania transakcji.
  8. W jaki sposób należy udokumentować sprzedaż krajową dokonaną przez Internet?
    • Kiedy należy ewidencjonować sprzedaż na kasie rejestrującej?
    • Czy korzystanie z systemu płatności wpływa na prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej?
    • Czy korzystanie z kart płatniczych wpływa na prawo do korzystania ze zwolnienia?
    • Jak korygować sprzedaż zrealizowaną przez Internet?
    • Jak wyznaczyć moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży internetowej?
    • Kiedy zaewidencjonować sprzedaż za zaliczeniem pocztowym i wydać paragon klientowi?
    • W jaki sposób rozliczać i dokumentować koszty transportu towarów?
    • Jak rozliczyć koszty przesyłki, gdy dostawa towarów następuje za pośrednictwem poczty?
  9. Problemy fakturowania i konsekwencje dla osób wystawiających i posługujących się nimi.
    • Comiesięczne kontrole faktur w systemie JPK.
    • SPLIT PAYMENT – wpływ na fakturowanie i rozliczanie transakcji w VAT.
    • Weryfikacja kontrahenta na stronach Ministerstwa Finansów – obowiązek przy sprzedaży i zakupie.
    • Dokumentacja handlowa i logistyczna jako aspekt dowodowy potwierdzający wiarygodność faktury.
    • Faktury proforma, inne dokumenty uważne za faktury.
    • Zadania jakie spełnia faktura w rozliczeniach podatkowych z US raz obrocie gospodarczym.
    • Terminy wystawianych faktur a płynność finansowa firmy.
    • Faktury wystawiane przed transakcją sprzedaży – UWAGA niebezpieczeństwo stosowania!
    • Faktury wystawiane przez podatników zwolnionych i na rzecz osób fizycznych.
    • Wystawianie refaktur – terminy i zasady stosowane w przyjętej praktyce.
    • Przykłady, kazusy dotyczące zasad fakturowania.
  10. Błędy w fakturowaniu i ich konsekwencje – nowe zagrożenia dla podatnika.
    • Faktura – kiedy daje prawo do odliczenia VAT?
      • Wydatki niedające prawa do odliczenia podatku – analiza przypadków z art.88.
      • Wykreślenie z rejestru a odliczanie podatku naliczonego – KONTROWERSJE 2021.
      • Błędy na fakturach, które powodują utratę prawa
        do odliczenia podatku naliczonego.
      • Faktura wystawiona przez podmiot nieistniejący.
      • Faktury fikcyjne i puste – nowe zagrożenia po nowelizacji przepisów.
      • Odliczenie VAT z faktur wystawionych przez podmiot niezarejestrowany dla celów VAT.
      • Nieświadomy udział w oszustwie podatkowym.
      • Odliczenie VAT, mimo że faktura nie została poprawnie wystawiona.
      • Otrzymanie przedwcześnie lub zbyt późno wystawionej faktury – skutki u nabywcy.
      • Wpływ warunków dostawy INCOTERMS na odliczanie podatku naliczonego.
  11. Odpowiedzialność sporządzającego i posługującego się nierzetelnymi dokumentami w VAT.
    • Rzetelność, wadliwość, fikcyjność – największe zagrożenie 2021.
    • Kary i sankcje przewidziane dla dokumentacji VAT w 2021 r. – kto i jak odpowiada?
    • Blokada rachunków bankowych spowodowana błędami w fakturowaniu transakcji
  12. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Dodatkowe informacje

Szkolenie on-line.
Uczestnictwo w szkoleniu wymaga wcześniejszej opłaty.

Przed szkoleniem otrzymają Państwo:

  • dostęp do spotkania video z wykładowcą za pośrednictwem programu/aplikacji Microsoft Teams.
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej.

Szkolenie trwa 6 godzin wykładowych i składa się z sesji video z wykładowcą:

  • Sesja video I 9.00 – 10.30
  • Sesja video II 10.45 – 12.15
  • Sesja video III 12.45 – 14.15
Wymagania techniczne
  • komputer z kamerą i głośnikiem,
  • stabilny dostęp do Internetu
Płocka 17 lok. 25
01-231 Warszawa

tel. 885 305 645


PKO Bank Polski S.A. 31 1020 1156 0000 7402 0007 5119