Miejsce:
on-line
Typ:
Szkolenie
Tryb:
Szkolenie krótkie (9:00-16:00)

Program

Wykładowca: Jacek Kędziora – specjalista ds. kadr, adwokat

Termin kursu:

  • 24-25 stycznia 2023 roku
Program kursu (16 godzin wykładowych):
  1. Prawne aspekty rekrutacji pracowników
    1. Jak przeprowadzać proces rekrutacji i jakich pytań nie należy zadawać kandydatom do pracy,
    2. Jak uniknąć zarzutu dyskryminacji,
    3. Jakie dane osobowe kandydata do pracy może przetwarzać przyszły pracodawca,
    4. Przez jaki okres można przechowywać CV oraz inne dokumenty dostarczone przez kandydata w ramach rekrutacji.
  2. Nawiązanie stosunku pracy
    1. W jaki sposób może dojść do nawiązania stosunku pracy,
    2. Jakie rodzaje umów o pracę przewiduje Kodeks pracy,
    3. W jakich przypadkach może dojść do ponownego nawiązania umowy o pracę zawartej na okres próbny,
    4. Jakie są limity zatrudnienia na podstawie umowy na czas określony,
    5. W jakich sytuacjach można zawrzeć umowę na czas określony z przekroczeniem limitów,
    6. Jak sporządzić umowę o pracę dopasowaną do specyfiki pracy danego pracownika,
    7. Czy można zastąpić umowę o pracę umową cywilnoprawną,
    8. Czy można zatrudnić pracownika na podstawie dwóch umów,
    9. Czy w ramach jednej umowy można powierzyć pracownikowi kilka rodzajów pracy,
    10. Czy sporządzenie pisemnego zakresu obowiązków jest obowiązkowe,
    11. Na co należy zwrócić uwagę zatrudniając pracownika na część etatu.
  3. Zmiana stosunku pracy
    1. W jaki sposób dokonać trwałej zmiany treści stosunku pracy,
    2. Czy zawarcie porozumienia zmieniającego jest możliwe w każdym przypadku,
    3. Czy porozumienie zmieniające może być zawarte na czas oznaczony,
    4. Na jakich zasadach warto powierzać funkcje kierownicze – praktyczne wskazówki,
    5. Na co należy zwrócić uwagę wypowiadając pracownikowi warunki pracy i płacy,
    6. W jaki sposób wprowadzać zmiany regulaminu wynagrodzenia w sytuacji gdy są one korzystne lub mniej korzystne dla pracownika,
    7. Czy pracodawca może dokonać zmiany zakresu obowiązków pracownika bez jego zgody,
    8. Kiedy pracodawca może powierzyć pracownikowi inną pracę bez jego zgody,
    9. Czy w trakcie trwania umowy może dojść do zmiany podmiotu zatrudniającego i czy wymaga to zgody pracownika,
    10. Czy można zawiesić stosowanie niektórych przepisów prawa pracy z uwagi na złą sytuację ekonomiczną pracodawcy,
    11. Jakie instrumenty zmiany stosunku pracy przewidziano w tarczach antykryzysowych.
  4. Monitoring i inne formy kontroli
    1. Jakie są zasady stosowana monitoringu wizyjnego,
    2. Czy pracodawca może kontrolować pocztę służbową pracownika,
    3. Czy pracodawca może kontrolować stan trzeźwości pracownika,
    4. Czy dopuszczalne jest pobieranie danych biometrycznych od pracownika na potrzeby czasu pracy,
    5. Czy można stosować kontrolę osobistą lub przeglądać rzeczy (np. plecak, torbę) wynoszone przez pracownika przy opuszczaniu zakładu pracy,
    6. Jak chronić tajemnicę informacji uzyskanych przez pracownika w związku z pracą.
    7. Dyscyplina pracy, motywowanie pracownika oraz pociąganie go do odpowiedzialności
    8. W jakim zakresie można wydać polecenie skierowane do pracownika,
    9. Jaką funkcję pełni układ zbiorowy pracy, regulamin pracy i obwieszczenie i co powinny zawierać,
    10. Kiedy konieczne jest współdziałanie pracodawcy z organizacjami związkowymi lub przedstawicielami pracowników,
    11. Jak nagradzać i premiować załogę, aby uniknąć zarzutu dyskryminacji,
    12. Na co uważać przy tworzeniu systemów motywacyjnych,
    13. Czym różni się premia uznaniowa od premii „regulaminowej”,
    14. W jaki sposób wymierzać karę porządkową,
    15. Kiedy mamy do czynienia z dyscyplinowaniem pracownika a kiedy z mobbingiem, molestowaniem lub nierównym traktowaniem w zatrudnieniu,
    16. Na jakich zasadach pracownik ponosi odpowiedzialność za spowodowane szkody,
    17. Jak zabezpieczyć interesy pracodawcy powierzając pracownikowi telefon, komputer, samochód lub inny składnik mienia.
  5.  Rozwiązanie stosunku pracy
    1. Czym różni się rozwiązanie stosunku pracy od jego wygaśnięcia,
    2. Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron – czy można oznaczyć dowolną datę ustania stosunku pracy,
    3. Jaka powinna być forma i treść wypowiedzenia,
    4. Czy można wypowiedzieć stosunek pracy bez zachowania tradycyjnej formy pisemnej,
    5. Co zrobić, gdy pracownik nie chce przyjąć wypowiedzenia,
    6. Jak ustalić długość okresu wypowiedzenia,
    7. Jak skracać i wydłużać okres wypowiedzenia i jakie są tego konsekwencje,
    8. Czy można wyznaczyć pracownikowi urlop wypoczynkowy w trakcie okresu wypowiedzenia bez jego zgody,
    9. Jak zwolnić pracownika z obowiązku pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia (czy pracodawca może zmienić swoją decyzję),
    10. Jak cofnąć wypowiedzenie,
    11. Jaka jest rola związku zawodowego w przypadku wypowiedzenia umowy,
    12. Komu i kiedy nie można wręczyć wypowiedzenia,
    13. Czy pracownik w okresie wypowiedzenia ma takie same uprawnienia i obowiązki jak pozostałe osoby,
    14. W jakich sytuacjach pracodawca musi uzasadniać swoją decyzję,
    15. Co może być powodem zwolnienia pracownika,
    16. W jaki sposób należy opisać przyczynę zwolnienia pracownika,
    17. Na co uważać w przypadku przyczyn dotyczących pracownika,
    18. Na co należy zwrócić uwagę wypowiadając umowę z przyczyn niedotyczących pracownika,
    19. Czym różni się likwidacja stanowiska pracy od redukcji zatrudnienia,
    20. Jakie mogą być kryteria doboru pracownika do zwolnienia spośród większej grupy osób zatrudnionych,
    21. Czy można zwolnić pracownika z uwagi na wiek,
    22. Czy posiadanie innego źródła utrzymania np. w postaci prawa emerytury może być kryterium doboru pracownika do zwolnienia,
    23. Kiedy zwolnienia chorobowe mogą stanowić podstawę zakończenia współpracy,
    24. Kiedy może dojść do rozwiązana umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia i jakie należy spełnić wymogi,
    25. Czy rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia jest ograniczone czasowo,
    26. Czy zamiar rozwiązania umowy bez wypowiedzenia podlega konsultacji ze związkiem zawodowym,
    27. Jakie uprawnienia przysługują pracownikowi w związku z nieprawidłowym wypowiedzeniem umowy lub jej rozwiązaniem bez wypowiedzenia,
    28. Czy pracownik może wręczyć pracodawcy „dyscyplinarkę” i czy pracodawca może to zakwestionować,
    29. Jak prawidłowo wskazać sposób zakończenia współpracy w świadectwie pracy,
    30. Jakie są obowiązki pracodawcy w przypadku gdy sąd orzekł o wadliwości wypowiedzenia lub rozwiązania umowy bez wypowiedzenia.
  6. Zadania kierownika w zakresie planowania i rozliczania czasu pracy
    1. Pojęcie czasu pracy, doby pracowniczej, tygodnia, okresu rozliczeniowego oraz osób zarządzających zakładem pracy w imieniu pracodawcy,
    2. Ustalanie wymiaru czasu pracy pracownika,
    3. Rozkład czasu pracy a grafik/harmonogram czasu pracy
    4. Dla kogo nie trzeba sporządzać grafiku,
    5. Na jakich zasadach dokonać zmiany grafiku w tracie okresu rozliczeniowego,
    6. Dobór odpowiedniego systemu czasu i okresu rozliczeniowego,
    7. Zachowanie minimalnych norm odpoczynku,
    8. Na czym polega ruchomy czas pracy i jak go wdrożyć,
    9. Jak ewidencjonować czas pracy,
    10. Czas pracy pracowników zatrudnionych na część etatu,
    11. Obowiązek wprowadzenia dodatkowej informacji do umowy o pracę zawartej z pracownikiem zatrudnionym na część etatu,
    12. Czas pracy kadry kierowniczej,
    13. Czas pracy osób niepełnosprawnych (normy czasu pracy, dodatkowa przerwa, zwolnienie z zachowaniem prawa do wynagrodzenia),
    14. Czas pracy w podróży służbowej,
    15. Praca w godzinach nadliczbowych, w soboty, niedziele i święta oraz w porze nocnej,
    16. Zasady polecania pracy w godzinach nadliczbowych,
    17. Jak identyfikować godziny nadliczbowe,
    18. W jaki sposób rekompensować pracę w godzinach nadliczbowych,
    19. Rekompensata pracy w dniu wolnym z tytułu przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy,
    20. Rekompensata pracy w niedziele i święta,
    21. Rekompensata pracy w porze nocnej,
    22. Wyjścia z pracy w celu załatwienia spraw osobistych i zasady odpracowywania.
  7. Usprawiedliwianie nieobecności pracownika w pracy. Urlopy pracownicze.
    1. Zasady i tryb usprawiedliwiania nieobecności pracownika w pracy,
    2. Zwolnienia okolicznościowe, krwiodawstwo, wezwanie do stawiennictwa w sądzie oraz inne przyczyny usprawiedliwiające nieobecność pracownika w pracy,
    3. Jak ustalać wymiar urlopu wypoczynkowego,
    4. Na czym polega zasada udzielania urlopu w dniach a jego rozliczania w godzinach,
    5. Co dzieje się z udzielonym urlopem w razie choroby pracownika,
    6. Od czego zależy termin wykorzystania urlopu,
    7. Czy można zmienić ustalony termin urlopu,
    8. Czy można wezwać pracownika do przerwania urlopu,
    9. Przykłady urlopów pracowniczych, innych niż urlop wypoczynkowy.
  8. Uprawnienia pracownika związane z rodzicielstwem
    1. Ochrona stosunku pracy kobiety w ciąży,
    2. Co dzieje się gdy pracownica poinformuje o ciąży już po rozwiązaniu umowy,
    3. Ochrona stosunku pracy osób korzystających z urlopów związanych z rodzicielstwem,
    4. Na jakie stanowisko powraca pracownik po okresie korzystania z urlopów,
    5. Jak kształtować czas pracy kobiety w ciąży oraz osób sprawujących opiekę nad dzieckiem do lat 4.
    6. Czy osoby te można delegować poza stałe miejsce pracy
    7. Czy można łączyć prace z urlopem rodzicielskim i wychowawczym.
  9. Pracownik niepełnosprawny
    1. Z czego wynikają szczególne uprawnienia pracowników z orzeczonym stopniem niepełnosprawności,
    2. Jak kształtować czas pracy pracowników z niepełnosprawnością,
    3. Dodatkowy urlop oraz inne przyczyny usprawiedliwiające nieobecność pracownika w pracy,
  10. Odpowiedzialność kierownictwa za naruszanie przepisów prawa pracy
    1. Kto odpowiada za naruszenia w przypadku kontroli,
    2. W jakiej wysokości nakładane są grzywny,
    3. Jakie są prawa PIP w przypadku kontroli.
  11. Odpowiedzi na pytania Uczestników szkolenia

Dodatkowe informacje

Szkolenie hybrydowe
Udział możliwy w formie stacjonarnej lub on-line.
Wybór formy szkolenia w chwili zapisu.

Szkolenie stacjonarne.
Cena obejmuje: udział w kursie, autorskie materiały szkoleniowe, serwis kawowy.
Zajęcia odbywać się będą w O/O SKwP w Warszawie w godzinach 9:00 – 16:00.

Szkolenie on-line.
Uczestnictwo w szkoleniu on-line wymaga wcześniejszej opłaty.
Przed szkoleniem otrzymają Państwo:
  • dostęp do spotkania video z wykładowcą za pośrednictwem programu/aplikacji Microsoft Teams.
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej.

Szkolenie trwa 16 godzin wykładowych i składa się z sesji video z wykładowcą:

  • Sesja video I 9.00 – 10.30
  • Sesja video II 10.45 – 12.15
  • Sesja video III 12.45 – 14.15
  • Sesja video IV 14.30 – 16.00
Wymagania techniczne
  • komputer z kamerą i głośnikiem,
  • stabilny dostęp do Internetu
Płocka 17 lok. 25
01-231 Warszawa

tel. 885 305 645


PKO Bank Polski S.A. 31 1020 1156 0000 7402 0007 5119