Miejsce:
Warszawa
Typ:
Szkolenie
Tryb:
Szkolenie krótkie (9:00-16:00)

Program

WykładowcaLuiza Pieprzyk – specjalista ds. podatków

Program kursu (8 godzin wykładowych):
  1. Jak sprawdzić kontrahenta? – weryfikacja wiarygodności partnera biznesowego przed dokonaniem sprzedaży i zakupu
    Kazusy i ćwiczenia, które pozwolą sprawdzić, czy jesteś dobrze przygotowany(a) do podjęcia transakcji sprzedaży/zakupu, czy wiesz od czego zacząć nim sprzedaż towar i usługę

    • Dlaczego i w jakim celu warto sprawdzić kontrahenta?
    • Na jakim etapie transakcji i KTO w firmie powinien sprawdzić kontrahenta?
    • JAKIE REJESTRY należy sprawdzać? Zweryfikuj czy w Twojej firmie to działa
    • Jak zweryfikować zagranicznego kontrahenta
    • Jak dochować należytej staranności – wskazówki Ministerstwa Finansów
    • Jak WINDKOWAĆ DŁUGI – profilaktyka i dobre praktyki
  2. PŁATNOŚCI FIRMOWE – co trzeba widzieć w sprzedaży i zakupie?
    • Gdzie i co należy sprawdzić przed dokonaniem płatności kontrahentowi i jakie dane podać klientom przed transakcja sprzedaży
    • Jaką rolę dla sprzedawcy i kupującego pełni biała lista podatników VAT
    • Wartości gotówkowe i przelewy – limity oraz prawa i obowiązki stron transakcji
    • Jak banki i fiskus kontrolują nasze przelewy firmowe i prywatne
    • Blokady rachunków firmowych – jak do tego dochodzi i jak temu zapobiegać
    • Zamrażanie środków na kontach firmowych – co musi wiedzieć każdy pracownik firmy o MPP czyli mechanizmie podzielonej płatności
  3. Analizujemy elementy umów z kontrahentami – najważniejsze elementy, które wpływają na wysokość podatku VAT
    • Prawidłowa klasyfikacja czynności opodatkowanych VAT w obrocie krajowym, czyli zakres przedmiotowy opodatkowania i czynności wyłączone z opodatkowania
    • Przedmiot transakcji – NAZWA TOWARU, USŁUGI – realne zagrożenia!
    • Data zakończenia transakcji – data dostawy towaru, wykonania usługi
    • Kwota należna do zapłaty – sposoby jej określania w umowach
    • Czytelny termin płatności określony konkretną datą – najważniejsza kwestia problematyki ulgi na złe długi
    • Związek pomiędzy umową a fakturą – największe zagrożenie dla opłacalności transakcji!
    • Użycie sformułowań w umowach handlowych, które powodują zapłatę podatku VAT
  4. Najważniejsza dokumentacja w obrocie gospodarczym
    FAKTURA VAT W WERSJI PAPIEROWEJ – kiedy należy ją wystawić wg. zasad w 2023?
    PROCEDURY NALEŻYTEJ STARANNOŚCI W PRAKTYCE:

    • Zasady wystawiania dokumentacji potwierdzającej sprzedaż towarów i usług
    • Co dokładnie, jakie transakcje wymagają fakturowania – analiza przypadków
    • Faktura na firmę a na konsumenta i inne rodzaje faktur
    • Jakich błędów unikać w fakturowaniu? Lista zasad poprawnego fakturowania
    • Co należy sprawdzić przed zawarciem umowy, wystawieniem faktury sprzedaży z kontrahentem
    • Na co zwrócić uwagę odnośnie formalności dotyczących przedmiotu transakcji?
    • Lista najczęściej popełnianych błędów w wystawiani faktur – instrukcja
  5. OBOWIĄZKOWE DANE na fakturze terminy wystawiania faktur a termin dostawy towarów i wykonania usługi
    • Ogólne terminy wystawiania faktur
    • Warunki dostawy INCOTERMS!
    • Wykonanie usługi czy data z protokołu zdawczo-odbiorczego?
    • Zasadniczy termin wystawienia faktury
    • Faktury zbiorcze – zasady wystawiania
    • Kiedy najwcześniej można wystawić fakturę
    • Szczególne terminy wystawiania faktur
    • Faktury wystawione przedwcześnie i konsekwencje w VAT
    • Faktury wystawione po terminie – konsekwencje podatkowe i karne
    • PRZYKŁADY z życia podatnika
  6. Zaliczki – problematyka rozliczania po nowelizacji przepisów w 2023 r.
    • Analiza specyfiki zaliczki – czy każda wpłata jest zaliczką?
    • Kiedy należy ją udokumentować, a kiedy nie wystawia się faktur na zaliczki i przedpłaty?
    • Jakie elementy musi zawierać faktura zaliczkowa?
    • Kiedy należy umieścić na niej wyrazy: MPP, „metoda kasowa” lub „samofakturowanie”?
    • Czy należy wystawić fakturę końcową gdy przedpłata wynosi 100% ceny za towar lub usługę
    • Faktura końcowa – prawo czy praktyka
    • Kiedy można zrezygnować z wystawiania faktury końcowej?
    • KONTROWERSYJNE PRAKTYKI: Korygowanie lub anulowanie faktury zaliczkowej przed wystawieniem końcowej
    • Co wliczać do wartości zaliczki?
    • Jak ustalać podstawę opodatkowania czyli elementy kalkulacyjne wartości netto zaliczki?
    • Jak podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów i usług opodatkowanymi różnymi stawkami
    • Faktura wystawiona przed otrzymaniem zaliczki – zasady i praktyka podatnika
  7. Podstawa opodatkowania – elementy kalkulacyjne ceny czy REFAKTURA KOSZTÓW?
    • Czy można refakturować koszty dostawy towarów
    • Dokumentowanie, termin i stawka VAT przy refakturze
    • Różnica pomiędzy refakturą a zwrotem kosztów
    • Faktura czy nota – zasady rozliczania
    • Zasady refakturowania i obciążania w formie zwrotu kosztów
    • Obciążanie dodatkowymi kosztami
    • Zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy
    • PROBLEMY Z ŻYCIA PODATNIKA
  8. KSeF czyli Faktura ustrukturyzowana kontra faktura elektroniczna – podobieństwa i różnice, wady i zalety – zmiany po nowelizacji!
    • E-faktura – czym jest standardowa faktura elektroniczna i jakie elementy musi zawierać?
    • FORMAT wysyłki i rodzaj przesyłu faktury elektronicznej
    • System EDI, platformy elektroniczne , mail – korzyści i trudności
    • Porozumienie z kontrahentem czy umowa – pisemna czy ustna?
    • Jak wygląda porozumienie z kontrahentem w KSeF?
    • Wymogi wynikające z ustawy VAT – co strony transakcji musza sformalizować i czego przestrzegać?
    • Regulamin obiegu faktur elektronicznych – z kontrahentem i wewnętrzny firmowy
    • Faktura ustrukturyzowana – czym różni się od faktury elektronicznej i w jakim formacie należy ją składać
    • Wady i zalety wystawiania faktury ustrukturyzowanej dla sprzedającego i kupującego? Zakres danych w fakturze ustrukturyzowanej – jak ominąć pułapki
    • Faktura ustrukturyzowana w transakcjach zagranicznych – do czego zobowiązała nas KE UE
    • ZAKRES DANYCH NA FAKTURZE – 20 pozycji kontra 300
    • Jakie dane należy wprowadzać do faktury ustrukturyzowanej i czym różni się ten zakres od faktury papierowej i tradycyjnej elektronicznej
    • Nadawanie, odbieranie, zmiana uprawnień do systemu KSef – zasady działania
    • PYTANIA I ODPOWIEDZI o KseF – co dziś jest obowiązkowe co fakultatywne
    • NAJWIĘKSZE PROBLEMY PODATNIKA VAT Z KSeF!
    • ODPOWIEDZIALNOŚĆ wystawiającego, pobierającgo faktury oraz ZARZĄDDU – mandaty nawet 18.000 zł!
      CO REALNIE WIDZI FISKUS nawet jak nie uczestniczysz w KSeF?
    • Co wynika z KSeF dla podatnika, który nie skorzystał z nowej faktury ustrukturyzowanej?
    • Skąd duże zainteresowanie nową e – fakturą w KSef? – realne korzyści z praktyki
    • Jakie dane widzi fiskus jeśli Twój kontrahent przystąpił do KSef?
    • Na czym polega nowe narzędzie e – kontroli – ujęcie praktyczne
    • Realna odpowiedzialność za błędy fakturowania i korygowania i obrocie faktur elektronicznych
  9. Najczęściej popełniane błędy w fakturowaniu – jak ich uniknąć?
  10. KARY I SANKCJE czyli co grozi za błędy w fakturowaniu i kto ponosi odpowiedzialność, jak wysokie stawki kar obowiązują w 2023 r.?
  11. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

Dodatkowe informacje

Szkolenie stacjonarne.

Cena obejmuje: udział w kursie, autorskie materiały szkoleniowe, serwis kawowy, lunch.
Zajęcia odbywać się będą w godzinach 9.15 – 16.00.

Płocka 17 lok. 25
01-231 Warszawa

tel. 885 305 645


PKO Bank Polski S.A. 31 1020 1156 0000 7402 0007 5119