Program
Wykładowca: Aneta Lech – doradca podatkowy
Program kursu (8 godzin wykładowych):
- SLIM VAT zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2021 r. – prawdziwe uproszczenie, czy powstanie nowych problemów?
- faktury korygujące „in minus” i „in plus” po nowelizacji
- co to jest „dokumentacja uzgodniona z nabywcą określająca warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej”?
- kiedy księgowanie faktur korygujących będzie się odbywało pod datą wystawienia faktury korygującej, a kiedy nie – analiza przypadków
- co oznaczają wprowadzone zamiany dla nabywców otrzymujących faktury korygujące „in minus” i czy będą one wymagały korekty poprzednich okresów rozliczeniowych?
- ułatwienia dla eksporterów – wydłużenie terminu na wywóz towarów dla zachowania stawki 0% przy opodatkowaniu zaliczek z tytułu eksportu towarów.
- wspólne kursy wymiany walut – dodanie opcjonalnego dla podatników rozwiązania o możliwości stosowania do określenia podstawy opodatkowania wyrażonej w walucie obcej przeliczania na złote zgodnie z zasadami przeliczania przychodu wynikającymi z przepisów o podatku dochodowym. Czy to uproszczenie?
- wydłużenie terminu do odliczenia VAT naliczonego
- wprowadzenie możliwości odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług noclegowych w ściśle określonych sytuacjach
- podwyższenie limitu na nieewidencjonowane prezenty małej wartości
- Ewidencjonowanie i raportowanie podatku VAT w formie JPK_V7:
- kluczowe aspekty raportowania sprzedaży (chronologia wpisów, prezentacja NIP nabywcy)
- raportowanie typów dokumentów RO-WEW-FP
- raportowanie kodów GTU
- raportowanie kodów procedur
- raportowania zakupów
- Zmiany w raportowaniu JPK_V7 oraz problematyka po nowelizacji JPK_V7 – uwaga część zmian będzie obowiązywało już od kwietnia br!
- doprecyzowanie w oznaczaniu kodów GTU (01 – alkohol, 02, 03 – oleje opałowe, 07- części samochodowe, 09 – wyroby medyczne, 10 – nieruchomości, 12- usługi niematerialne),
- zmiany w zakresie raportowania faktur uproszczonych (FP)
- zmiany polegające na możliwości zbiorczego raportowania niektórych dokumentów
- zmiany w raportowaniu mechanizmu podzielonej płatności (MPP)
- zmiany w raportowaniu transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi (TP)
- korekty podatku naliczonego (WEW)
- Mechanizm podzielonej płatności w 2021r. z uwzględnieniem wprowadzonych zmian
- obowiązkowy a dobrowolny MPP – warunki i obowiązek stosowania
- wartość faktury czy wartość transakcji dla obowiązkowego MPP?
- Faktury zaliczkowe i faktury korygujące – jak rozliczać i jak oznaczać na potrzeby MPP?
- potrącenia i kompensaty a MPP
- kiedy oznaczać transakcje kodem MPP w JPK_V7
- VAT w obrocie zagranicznym:
- poprawne rozliczanie WDT, w tym rola nr VAT i informacji podsumowującej
- dokumenty niezbędne przy WDT w świetle objaśnień MF
- prawidłowe ujęcie obowiązku podatkowego, w tym rozliczanie zaliczek
- transakcje wewnątrzwspólnotowe a JPK
- Brexit – jak wyglądają rozliczenia z podmiotami ze Zjednoczonego Królestwa a jak z Irlandią Północną?
- e-commerce – zmiany w rozliczaniu transakcji B 2 C – od 1 lipca 2021r.
- E-faktura i Krajowy System elektronicznego Fakturowania (KSeF) – od 1.10.2021:
- co to jest ustrukturyzowana faktura i czym się różni od faktury elektronicznej
- jak będziemy wystawiać e-faktury?
- jak będziemy wysyłać e-faktury?
- etapy wdrażania e-faktur i warunki ich stosowania
- korzyści ze stosowania e-faktur.
- SLIM VAT II – od 1.10.2021 r.
- rezygnacja z konieczności rozliczenia podatku należnego z tytułu importu usług w terminie 3 miesięcy,
- dostosowanie przepisów ustawy o VAT do orzeczenia TSUE w sprawie ulgi na złe długi,
- łatwiejszy wybór opcji opodatkowania w obrocie nieruchomościami,
- dalsze zmiany dotyczące fakturowania, w tym w zakresie faktur korygujących, zmiany zakresie odliczenia VAT naliczonego,
- wydłużenie terminu na złożenie informacji VAT-26)
- Pytania i problemy uczestników szkolenia
Dodatkowe informacje
Szkolenie on-line.
Uczestnictwo w szkoleniu wymaga wcześniejszej opłaty.
Przed szkoleniem otrzymają Państwo:
- dostęp do spotkania video z wykładowcą za pośrednictwem programu/aplikacji Microsoft Teams.
- materiały szkoleniowe w formie elektronicznej.
Szkolenie trwa 8 godzin wykładowych i składa się z sesji video z wykładowcą:
- Sesja video I 9.00 – 10.30
- Sesja video II 10.45 – 12.15
- Sesja video III 12.45 – 14.15
- Sesja video IV 14.45 – 16.15
Wymagania techniczne
- komputer z kamerą i głośnikiem,
- stabilny dostęp do Internetu